Potřeboval urychlit přechod od prototypů k sériové výrobě
Klient spadající mezi střední podniky se chtěl vymanit ze závislosti na vývojových partnerech a tím významně zkrátit přechod k sériové výrobě. Taktéž se nechtěl spokojit jen s dalšími a dalšími nákupy transferů technologií. Jeho podnik se zabývá výrobou podmořských komponent pro zařízení určená k těžbě ropy a plynu. Přesněji jde o svařované konstrukce, mezi které patří pomocné systémy pro plynové turbíny a třeba i tlaková potrubí. K tomu, aby se odklon od partnerů nestal historickým fiaskem, bylo nutné vybudovat výzkumné a vývojové pracoviště se špičkovými parametry. V klientově zájmu bylo vyvíjet takové materiály a taková konstrukční řešení, aby výsledné produkty vydržely nejnáročnější podmínky. Pro jeho záměr byl relevantní program Potenciál. Vyšla mu žádost o dotaci?
Nová krev
Založení výzkumného a vývojového (VaV) pracoviště s sebou neneslo jen potřebu nákupu technického vybavení, ale i najmutí nových zaměstnanců. Úzká spolupráce s ČVUT má nést ovoce v podobě uplatnění absolventů technických oborů, kteří v rámci nově vzniklého VaV pracoviště budou moci naplno rozvíjet studiem nabyté vědomosti a dovednosti. Pro obsluhu technologie na přípravu zkoumaných materiálů pak mají stačit 2 noví zaměstnanci, tentokrát učňovského či středoškolského vzdělání.
VaV středisko, které by záviděl Nikola Tesla?
Rentgen se nehodí jen na zjišťování zlomenin kostí. V RTG kabině může podnik ověřovat kvalitu materiálů. Kabina pro tlakové zkoušky zase testovaný materiál zatíží a prověří simulacemi extrémních podmínek. Výzkumné středisko by se neobešlo ani bez svařovacích kleští orbitální soustavy, ani bez řezací/úkosové pily, ohýbačky, polohovadla a dalších nástrojů nezbytných pro plnohodnotný vývoj.
jak vysoká byla dotace?
Celkové náklady nezbytné pro pořízení výše jmenovaného vybavení (tzv. způsobilé výdaje) projektu představovaly 22 280 000 Kč, což při 50% dotaci představuje podporu ve výši 11 140 000 Kč.
Čeho chce docílit?
Podnik predikuje, že díky výstavbě VaV střediska dosáhne meziročního navýšení tržeb o 20 %. Vedle tržeb z kontraktů s dlouhodobými odběrateli ze zahraničí, počítá i s novými trhy, kde dříve nefiguroval (Asie, Jižní Amerika). Klient chce díky VaV středisku lépe optimalizovat výrobní procesy, posunout technologickou úroveň vlastních produktů a spotřebu nejen materiálu, ale i energií a mzdových nákladů. Dotaci už získal. Teď mu držíme palce, aby výzkumníci dosáhli všech cílů, které pozitivně ovlivní celosvětovou konkurenceschopnost jeho produktů.
3 KROKY, jak se stát úspěšným žadatelem u dotace Potenciál
Věříte, že i Vy máte nápad, který by se mohl stát příběhem úspěšného žadatele v programu Potenciál? Pak Vám jistě nebude ke škodě poznat 3 základní kroky, jak se k němu dopracovat.
KROK 1: Je Váš podnik oprávněným žadatelem?
- Máte za sebou 2 účetní období?
- Máte dostatečné finanční zdraví?
- Jaký jste podnik podle definice Evropské komise? Malý či střední?
- Máte odpovídající ekonomickou činnost CZ – NACE?
KROK 2: Splňuje Váš projekt kritéria dotace?
- Splňuje projekt podmínku minimální výše dotace 2 mil. Kč?
- Máte správně strukturované výdaje projektu? Chcete např. koupit pozemek? Uznatelné náklady jsou maximálně do výše 10 % všech způsobilých výdajů. Plánujete pořízení stavby či novostavby? Uznatelné náklady jsou maximálně do výše 40 % všech způsobilých výdajů.
- Dojde realizací projektu k vytvoření dostatečného počtu nových pracovních míst?
KROK 3: Jak zvýším svou šanci na úspěch o dotace Potenciál?
To, jestli získáte dotaci, závisí na počtu bodů, které Vaše žádost posbírá u jednotlivých hodnotících kritériích. Pokud se zaměříte na následující kritéria, můžete získat vyšší bodové ohodnocení:
- Hodnotí se účelnost a efektivnost nákladů. V projektu se nevyplácí nic podcenit, ale ani přecenit. Pouze přiměřeně tržním cenám nastavený rozpočet je správnou cestou k úspěchu.
- Zajišťovali jste si v minulosti výzkum a vývoj sami? Nebo jste si technologie licencovali?
- Pokud už výzkum a vývoj máte, na vývoji produktu spolupracujete s veřejnými institucemi (VŠ, výzkumné ústavy), anebo s další firmou? Jde o krátkodobou či dlouhodobou spolupráci?
- Body získáte, pokud alespoň podnikáte v medium high-tech.
- Hodnotí se rovněž tržní potenciál. Dobře si tedy promyslete, jaké cílové trhy byste rádi svými inovativními produkty oslovili. Existují vůbec takové a je na nich dostatečná poptávka? Máte rozmyšleno, jak je budete oslovovat?
Zvládnete vypracovat úspěšnou žádost sami?
Nebo se raději poradíte s odborníky, pro které jsou dotace denním chlebem? S námi se zorientujete.
800 151 111